Siirry sisältöön
Etusivulle

Usein kysyttyä

  1. Tuleeko Nosto-käteisautomaattien käytöstä asiakkaalle kuluja?
    Nosto-automaatit eivät peri suomalaisella kortilla tehdystä käteisnostosta maksua. Oma pankkisi saattaa kuitenkin veloittaa käteisautomaatin käytöstä pienen palvelumaksun. Katso lisätietoja pankkisi verkkosivustolta tai ota yhteyttä sen asiakaspalveluun.Ulkomaisilla korteilla tehdyistä käteisnostoista peritään palvelumaksu. Palvelumaksu ilmoitetaan automaatin näytöllä ennen kuin päätät tehdä noston.
  2. Mitä kortteja Nosto-automaateilla voi käyttää?
    Nosto-automaateilla voi käyttää yleisimpiä maksukortteja, kuten Visaa (Visa, Visa Electron, Plus) ja Mastercardia (Mastercard, Maestro, Cirrus). Siis lähestulkoon kaikkia suomalaisten pankkien myöntämiä kortteja sekä suurinta osaa ulkomaisten pankkien myöntämistä korteista. Nosto automaateilla voi käyttää nyt myös JCB ja UnionPay-kortteja (poislukien Venäjällä myönnetyt kortit).
  3. Mitä seteleitä Nosto-käteisautomaateista voi nostaa?
    Nosto-käteisautomaateista voi nostaa 10, 20 ja 50 euron seteleitä.
  4. Onko Nosto-automaateissa nostorajoituksia?
    Nosto-automaattien kertanostoraja on 400 €. Oman korttisi turvaraja voi poiketa tästä.
  5. Voinko valita, nostanko kortin debit- tai credit-puolelta?
    Kun nostat rahaa Nosto-automaatilta, voit kortistasi riippuen valita, teetkö noston kortin debit-puolelta eli pankkitililtä vai credit-puolelta eli luottokortilta. Jos Nosto-automaatti ei anna mahdollisuutta valita debit- ja credit-puolen välillä, kortti on siinä tapauksessa pelkkä luottokortti ja rahan nosto tapahtuu luotolta. Joillakin pankeilla voi olla tiettyjen automaattien kanssa erillinen sopimus, joka mahdollistaa rahan nostamisen luottokortilla myös pankkitililtä. Nosto-automaatit toimivat kansainvälisessä Visa/MasterCard-verkossa ja mikäli kortti on määritelty luottokortiksi, ei Nosto-automaatti voi tunnistaa pankkikohtaista verkoston ulkopuolista järjestelyä.
  6. Näkyykö nosto välittömästi tilillä?
    Käteisnostosta tehdään katevaraus heti käteisnoston jälkeen samalla tavalla kuten maksupäätetapahtumista. Varsinainen veloitus näkyy tililläsi muutaman pankkipäivän kuluessa, pankista riippuen.
  7. Voiko Nosto-käteisautomaatista tarkistaa tilinsä saldon?
    Saldon voi tarkistaa seuraavilla korteilla:

    • Kaikkien pankkien MasterCard-kortit
    • S-Pankin Visa Debit, Visa Credit ja Visa Credit/Debit -kortit
    • OP:n Visa Debit ja Visa Electron -kortit, Visa Credit/Debit yhdistelmäkortit
    • Nordean Visa Debit  ja Visa Electron -kortit
    • Säästöpankkien Visa-korteilla
    • Käymme jatkuvaa keskustelua myös muiden pankkien kanssa saldokyselyjen mahdollistamiseksi.
    • Mikäli saldotiedustelut eivät toimi, vaikka korttisi on mainittu yllä olevassa tuettujen korttien listassa, tai haluat vaihtaa korttisi korttityyppiin, joka tukee Noston saldotiedusteluja, olethan yhteydessä suoraan omaan pankkiisi.
  8. Mistä löydän lähimmän Nosto-käteisautomaatin?
    Lähimmän Nosto-käteisautomaatin sijainnin voit helposti tarkistaa nostoautomaatti.fi-sivuston etusivulta löytyvällä karttahaulla.
  9. Mistä näen listan Nosto-automaateista?
    Nosto-automaattilistan voit ladata tästä
  10.  Yleisimmät virhetilanteet
    • Miten toimin, jos käteisautomaatti ei hyväksy korttiani?
      Varmista, että käyttämääsi korttia voi käyttää Nosto-käteisautomaateilla (katso kohta 2 ). Ole tarvittaessa yhteydessä asiakaspalveluumme tai kortin myöntäneeseen pankkiin.
    • Miten toimin, jos Nosto-käteisautomaatti on epäsiisti tai siinä on jotakin poikkeavaa?
      Seuraamme käteisautomaattiemme toimintaa jatkuvasti ja huollamme ja siistimme automaatteja säännöllisesti. Jos kuitenkin havaitset, että automaattimme on epäsiisti tai siinä on jotakin poikkeavaa, pyydämme sinua olemaan yhteydessä asiakaspalveluumme, puh. 020 730 42 42.
    • Miten toimin, jos Nosto-käteisautomaatti ei antanut rahaa?
      Ole yhteydessä pankkiisi. Pankki tekee puolestasi reklamaation luottokorttiyhtiölle, aiheeton katevaraus poistetaan tai aiheeton veloitus hyvitetään. Huomioithan että, palautukset eivät toimi automaattisesti.

Etkö löytänyt vastausta kysymykseesi?

Ole yhteydessä asiakaspalveluumme, puh. 020 730 42 42. Puhelun hinta on 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/minuutti.

Voit olla yhteydessä meihin myös sähköpostilla, asiakaspalvelu@nostoautomaatti.fi

 

Ohjeita käyttöön

Hyvä huomioida, kun käytät korttiasi Nosto-automaatilla

  • Huomioi edellinen asiakas ja anna hänelle asiointirauha.
  • Tarkista, että Nosto-automaatti näyttää päällisin puolin olevan kunnossa, eikä siinä ole mitään ylimääräistä tai epäilyttävää. Jos huomaat automaatissa jotakin epäilyttävää, ota yhteyttä automaatin hoitajaan. Yhteystiedot löydät Nosto-automaatin alaosan opasteesta.
  • Laita maksukortti Nosto-automaatin oikeassa reunassa olevaan mustaan muoviseen lukijaan, joka on merkitty kortin kuvalla. Suurimmassa osassa automaateista lukija ei ota korttia kokonaan sisäänsä, vaan noin puolet kortista jää näkyviin. Joissakin Nosto-automaateissa kortti kuitenkin menee kokonaan lukijan sisään.
  • Näppäile seuraavaksi tunnuslukusi. Suojaa numeronäppäimet tunnusluvun näppäilyn ajaksi yläpuolelta esimerkiksi toisella kädelläsi. Tarkista myös, ettei kukaan pääse kurkkimaan tunnuslukua takaasi, äläkä hyväksy avustajaksi tarjoutuvia. Jos sinua häiritään, keskeytä kortin käyttö automaatilla. Opettele tunnuslukusi ulkoa, äläkä paljasta sitä muille.
  • Valitse näytöltä summa, jonka haluat nostaa tai näppäile jokin muu, sinulle sopiva summa. Voit halutessasi saada noston tiedot kuitille. Jos automaatti ei tarjoa mahdollisuutta saldon näyttämiseen, pankkisi ei ole vielä mahdollistanut tätä toimintoa Nosto-automaateilla. Ole siinä tapauksessa yhteydessä pankkiisi.
  • Seuraa Nosto-automaatin ohjeita ja keskity automaatin käyttöön huolellisesti. Älä anna huomiosi siirtyä muualle.
  • Muista ottaa rahat ja korttisi sekä mahdollinen kuitti automaatista.
  • Jos korttisi katoaa tai et jostain syystä saa sitä ulos automaatista, sulje korttisi ottamalla yhteyttä pankkisi sulkupalveluun. Sulkupalvelut toimivat ympäri vuorokauden. Kattavan listan suomalaisten pankkien sulkupalveluiden yhteystiedoista löydät täältä.        Automaatin taltioimat kortit tuhotaan korttiyhtiöiden ohjeiden mukaisesti. Uuden kortin saamiseksi ole yhteydessä tilipankkiisi.
  • Saldotietoja ja kuittia ei saa mikäli automaatin kuittipaperi on loppu. Tarvittaessa voit saada kuitin nostotapahtumastasi nettipankistasi tai pankistasi.
  • Osassa Nosto automaateissa on näkövammaisille ääniavusteinen kuulokeliitäntä.

Ajankohtaista