Hoppa över till innehållet
Hem

Vanliga frågor

  1. Tillkommer det extra kostnader för kunderna för användning av Nosto-kontantautomater?
    Nosto kontantautomater tar ingen avgift för kontantuttag med finländskt kort. Din egen bank kan däremot ta ut en serviceavgift när du använder en kontantautomat. Kontrollera bankens webbplats eller kontakta dess kundtjänst för mer information.
    Vi tar ut en serviceavgift för kontantuttag med utländska kort. Serviceavgiften anges på automatens skärm innan du bestämmer dig för att göra uttaget.
  2. Vilka kort kan man använda i Nosto-automaterna?
    Du kan göra kontantuttag med de vanligaste betalkorten, som Visa (Visa, Visa Electron, Plus) och Mastercard (Mastercard, Maestro, Cirrus). Uttag kan med andra ord göras med så gott som alla kort som utfärdas av finländska banker och med de flesta kort som utfärdas av utländska banker. Nosto-automater accepterar också JCB och UnionPay-kortet (exklusive kort utfärdade i Ryssland).
  3. Vilka sedelvalörer kan man ta ut via Nosto-kontantautomaterna?
    Via Nosto-kontantautomaterna kan man ta ut 10, 20 och 50 euros sedlar.
  4. Har Nosto-kontantautomaterna uttagsbegränsningar?
    Gränsen för engångsuttag är 400 euro i Nosto-automater. Säkerhetsgränsen för ditt kort kan avvika från denna gräns.
  5. Uttag från kortets debit- eller creditsida?
    När du tar ut kontanter från en Nosto-automat kan du beroende på kortets egenskaper välja om du gör uttaget från kortets debitsida eller creditsida, dvs. från kreditkortet. Om Nosto-automaten inte möjliggör val mellan credit och debit innebär det att kortet uteslutande är ett kreditkort. Uttaget sker då på kredit. En del banker kan ha ingått ett särskilt avtal avseende vissa automater. Det är då möjligt att använda kreditkortet för att ta ut kontanter från bankkontot. Nosto-automater fungerar i det internationella Visa/MasterCard-nätverket, och om kortet definierats som kreditkort kan en Nosto-automat inte känna igen ett bankspecifikt system utanför nätverket.
  6. Jag tog ut kontanter från en Nosto-kontantautomat, varför syns ingen debitering i mina kontouppgifter?
    Du ser en täckningsreservering i kontouppgifterna genast efter kontantuttaget, på samma sätt som efter en betalterminaltransaktion, den egentliga debiteringen syns dock, beroende på bank, inom ett par bankdagar.
  7. Kan man kontrollera kontots saldo via Nosto-kontantautomaterna?
    Man kan kontrollera saldot med följande kort:
    • alla MasterCard-kort
    • S-Bankens Visa Debit-, Visa Credit- och Visa Credit/Debit-kort
    • OP:s Visa Debit- och Visa Electron-kort
    • Nordeas Visa Debit- och Visa Electron-kort
    • Sparbankens Visa-kort

    Vi för fortlöpande diskussioner också med andra banker angående möjligheten att erbjuda saldoförfrågan.
    Om funktionen gällande saldoförfrågan inte fungerar trots att ditt kort finns med på ovannämnda lista över kort som stöder funktionen eller om du önskar byta ut ditt kort till en korttyp som möjliggör saldoförfrågan via Nosto-automater, ber vi dig kontakta din bank direkt.

  8. Var hittar jag närmaste Nosto-kontantautomat?
    Du hittar enkelt närmaste Nosto-automat på förstasidan på nostoautomaatti.fi.
  9. De vanligaste felsituationerna
    • Varför godtar kontantautomaten inte mitt kort? Kontrollera att ditt kort följer kraven enligt punkt 3. Kontakta vid behov vår kundtjänst eller den bank som utfärdat kortet.
    • Vad ska jag göra om en kontantautomat är ostädad eller avvikande på något sätt? Vi följer upp våra kontantautomaters funktion kontinuerligt och underhåller och putsar upp dem regelbundet. Om du ändå upptäcker att en av våra automater är ostädad eller avvikande på något sätt ber vi dig kontakta vår kundtjänst på tfn +358 20 730 42 42.
    • Vad ska jag göra om en kontantautomat inte gav mig pengar? Kontakta din bank. Banken kommer att lämna in ett klagomål till kreditkortsföretaget för din räkning. Eventuell grundlös täckningsreservering inställs eller debitering återbetalas. Observera att returer inte fungrerar automatiskt.

Hittade du inget svar på din fråga? Kontakta vår kundtjänst, tfn 020 730 42 42.

 

ANVÄNDARINSTRUKTIONER

Bra att ta i beaktande när du använder ditt kort vid en Nosto-automat

  • Respektera den kund som är före dig och låt hen uträtta sina ärenden ifred.
  • Kontrollera att Nosto-automaten är i skick utifrån och att det inte finns några överflödiga eller misstänkta delar på den. Kontakta den som är ansvarig för automaten om du märker någonting misstänkt med den. Kontaktuppgifterna finns i instruktionstexten nere på automaten.
  • Sätt kortet i den svarta kortläsaren av plast till höger på Nosto-automaten. Läsaren har markerats med kortsymbol. På de flesta automater ryms kortet inte helt in i kortläsaren, cirka hälften av kortet förblir synligt. På vissa äldre modeller av Nosto-automaten ryms kortet ändå helt in i kortläsaren.
  • Mata sedan in din PIN-kod. Skydda nummertangenterna, till exempel med din andra hand, medan du matar in PIN-koden. Försäkra dig också om att ingen bakom dig kan se din PIN-kod och ta inte emot hjälp från någon som erbjuder sig att hjälpa. Avbryt transaktionen om någon stör dig. Lär dig din PIN-kod utantill och avslöja den inte för någon annan.
  • Välj någon av de uttagssummor som visas på bildskärmen eller knappa in den summa du önskar ta ut. Om du vill, kan du få uppgifterna om transaktionen på ett kvitto. Ifall automaten inte ger dig möjlighet att visa saldot, har din bank ännu inte aktiverat denna funktion på Nosto-automaterna. I så fall kan du kontakta din bank.
  • Följ Nosto-automatens anvisningar och koncentrera dig väl när du använder automaten. Låt inte din uppmärksamhet störas av någonting annat.
  • Kom ihåg att ta dina pengar, ditt kort och eventuellt kvitto ur automaten.
  • Om ditt kort kommer bort eller om du av någon anledning inte kan få ut det ur automaten, inaktivera kortet genom att kontakta din banks spärrtjänst. Spärrtjänsterna kan nås dygnet runt. Telefonnumret får du från din bank.

Aktuellt