Hoppa över till innehållet
Hem

Vanliga frågor

  1. Tillkommer det extra kostnader för kunderna för användning av Nosto-kontantautomater?Nej. Det kostar exakt lika mycket för kunderna att använda Nosto-kontantautomater som att använda andra kontantautomater. Den exakta avgiften för kontantuttag beror på vilken prissättning kundens bank tillämpar.
  2. Vilka kort kan man använda i Nosto-automaterna?Du kan göra kontantuttag med de vanligaste betalkorten, som Visa (Visa, Visa Electron, Plus) och Mastercard (Mastercard, Maestro, Cirrus). Uttag kan med andra ord göras med så gott som alla kort som utfärdas av finländska banker och med de flesta kort som utfärdas av utländska banker.
  3. Vilka sedelvalörer kan man ta ut via Nosto-kontantautomaterna?
    Via Nosto-kontantautomaterna kan man ta ut 10, 20 och 50 euros sedlar.
  4. Har Nosto-kontantautomaterna uttagsbegränsningar?
    Gränsen för engångsuttag är 400 euro i Nosto-automater. Säkerhetsgränsen för ditt kort kan avvika från denna gräns.
  5. Uttag från kortets debit- eller creditsida?
    När du tar ut kontanter från en Nosto-automat kan du beroende på kortets egenskaper välja om du gör uttaget från kortets debitsida eller creditsida, dvs. från kreditkortet. Om Nosto-automaten inte möjliggör val mellan credit och debit innebär det att kortet uteslutande är ett kreditkort. Uttaget sker då på kredit. En del banker kan ha ingått ett särskilt avtal avseende vissa automater. Det är då möjligt att använda kreditkortet för att ta ut kontanter från bankkontot. Nosto-automater fungerar i det internationella Visa/MasterCard-nätverket, och om kortet definierats som kreditkort kan en Nosto-automat inte känna igen ett bankspecifikt system utanför nätverket.
  6. Jag tog ut kontanter från en Nosto-kontantautomat, varför syns ingen debitering i mina kontouppgifter?
    Du ser en täckningsreservering i kontouppgifterna genast efter kontantuttaget, på samma sätt som efter en betalterminaltransaktion, den egentliga debiteringen syns dock, beroende på bank, inom ett par bankdagar.
  7. Kan man kontrollera kontots saldo via Nosto-kontantautomaterna?
    Man kan kontrollera saldot med följande kort:
    • alla MasterCard-kort
    • S-Bankens Visa Debit-, Visa Credit- och Visa Credit/Debit-kort
    • OP:s Visa Debit- och Visa Electron-kort
    • Nordeas Visa Debit- och Visa Electron-kortSaldoförfrågan med OP:s Visa Credit/Debit-kombinationskort tas i bruk stegvis under år 2019. Vi för fortlöpande diskussioner också med andra banker angående möjligheten att erbjuda saldoförfrågan.
    Om funktionen gällande saldoförfrågan inte fungerar trots att ditt kort finns med på ovannämnda lista över kort som stöder funktionen eller om du önskar byta ut ditt kort till en korttyp som möjliggör saldoförfrågan via Nosto-automater, ber vi dig kontakta din bank direkt.
  8. Var hittar jag närmaste Nosto-kontantautomat?
    Du hittar enkelt närmaste Nosto-automat på förstasidan på nostoautomaatti.fi.
  9. De vanligaste felsituationerna
    • Varför godtar kontantautomaten inte mitt kort? Kontrollera att ditt kort följer kraven enligt punkt 3. Kontakta vid behov vår kundtjänst eller den bank som utfärdat kortet.
    • Vad ska jag göra om en kontantautomat är ostädad eller avvikande på något sätt? Vi följer upp våra kontantautomaters funktion kontinuerligt och underhåller och putsar upp dem regelbundet. Om du ändå upptäcker att en av våra automater är ostädad eller avvikande på något sätt ber vi dig kontakta vår kundtjänst på tfn +358 20 730 42 42.
    • Vad ska jag göra om en kontantautomat inte gav mig pengar? Kontakta din bank. Banken kommer att lämna in ett klagomål till kreditkortsföretaget för din räkning. Eventuell grundlös täckningsreservering inställs eller debitering återbetalas. Observera att returer inte fungrerar automatiskt.

Hittade du inget svar på din fråga? Kontakta vår kundtjänst, tfn 020 730 42 42.

 

ANVÄNDARINSTRUKTIONER

Bra att ta i beaktande när du använder ditt kort vid en Nosto-automat

Aktuellt