Hoppa över till innehållet
Hem

Pressmeddelande 22.8.2017

S-gruppens samarbete med Nosto-kontantautomaterna förbättrar tillgången på kontanter i Finland

S-gruppen inleder samarbete med Nokas CMS Oy för att tillhandahålla kontantautomattjänster i Finland.

Bakgrunden till samarbetet är att Finansinspektionen har gett bankerna nya anvisningar om kontantuttagstransaktioner. De nya anvisningarna har sedan början av 2017 gjort det möjligt för nya aktörer att komma in på marknaden för kontantautomater. Enligt anvisningarna ska bankerna fastställa en EU-omfattande prissättning av kundernas kontantuttag. Kostnaden för kunderna är densamma oberoende av var eller i vilken kontantautomat de tar ut pengar.

– Vi har redan en längre tid blivit kontaktade av kunder som varit missnöjda med att antalet automater minskar och tillgången på kontanter försämras. Nu när konkurrensen är fri börjar vi genom samarbete tillhandahålla en ny kontantautomattjänst som hjälper oss att på lång sikt säkerställa tillgången på kontantautomattjänster för alla våra kunder, säger Jari Annala, CFO, direktör för ekonomi och finansiering på SOK.

– Nosto-kontantautomaterna som stegvis installeras på våra verksamhetsställen är till kostnaderna jämförbara med de övriga kontantautomaterna. Det kostar inget extra för kunderna att använda automaterna. Automaterna fungerar med alla bankers kort och utöver 20-euros- och 50-eurossedlar kan man även ta ut 10-eurossedlar ur automaterna, vilket kunderna har önskat sig, säger Annala.

– Kontanter är fortfarande ett viktigt betalningsmedel för kunderna. Enligt Annala betalar fortfarande fler än var tredje kund kontant i S-gruppens dagligvarubutiker.

– Vi vill ge kunderna möjlighet att själva välja betalningssätt. Därför utvecklar vi olika betalningsalternativ vid sidan av digitala betalningssätt.