Kaikilla on oikeus käteiseen!
Nokas varmistaa käteisen sujuvaa ja turvallista kiertoa
Suomi on yksi digitaalisen maksamisen kärkimaista, jossa suurin osa arjen rahaliikenteestä hoidetaan erilaisilla korteilla tai puhelimella. Sähköisten järjestelmien keskellä kannattaa silti muistaa, että myös käteinen raha on niiden rinnalla nyt ja tulevaisuudessa merkittävä maksuväline. Sen saatavuus ja käytettävyys vaikuttavat sekä yritysten ja kuluttajien arkeen että laajemmin koko yhteiskunnan toimivuuteen.
Yrityksille käteinen on osa joustavaa ja yhdenvertaista asiakaspalvelua. Sen käytettävyys on osalle asiakkaista tärkeää, eikä yhtäkään ostotapahtumaa kannata menettää rajoittumalla vain digitaalisiin maksutapoihin. Käteinen on sekä yrityksille että kuluttajille ratkaisu myös poikkeustilanteissa, joissa muut maksuvaihtoehdot eivät esimerkiksi maksupääte- tai verkkoyhteyshäiriöiden vuoksi toimi.
Käteisen käyttömahdollisuus on tärkeää kuluttajille, jotka eivät ikänsä tai muun syyn vuoksi osaa, halua tai voi käyttää älylaitteita, kortteja tai verkkomaksuja. Moni arvostaa myös käteisen tarjoamaa yksityisyyttä. Käteinen turvaa koko yhteiskunnassa kansalaisten yhdenvertaisuutta sekä yleistä huoltovarmuutta ja kriisinkestävyyttä, sillä se toimii rinnakkaisjärjestelmänä digitaalisen infrastruktuurin häiriö- ja poikkeustilanteissa.
Kaiken kaikkiaan käteinen pitää yhteiskunnan vähemmän haavoittuvana ja kaikkien saavutettavissa.
Käteispalveluja yritysten, julkisen sektorin ja kansalaisten eduksi
Nokas toteuttaa palveluineen merkittävää tehtävää käteiskierron turvaajana ja mahdollistajana. Ilman sen kaltaista toimijaa ei käteinen kiertäisi suomalaisessa yhteiskunnassa.
– Olemme toimineet Suomen käteisrahahuollon markkinoilla jo vuodesta 1994 alkaen. Tarjoamme yrityksille, pankeille ja julkiselle palvelusektorille asiantuntevia ja luotettavia palveluja, jotka helpottavat, tehostavat ja turvaavat asiakkaiden toimintaa, kiteyttää Nokas Finlandin toimitusjohtaja Anssi Kuusisto.
Käteisrahan puitteissa Nokasin palveluvalikoimaan sisältyvät muun muassa rahankäsittely ja -laskenta, vaihtorahapalvelu, arvokuljetukset, vuokrattavat arvosäilöt, kierrättävät ja tallettavat laiteratkaisut sekä yösäilöpalvelut. Se ylläpitää myös Rahahuolto.fi-verkkopalvelua, jossa asiakkaat voivat hoitaa turvallisesti erilaisia käteisrahaan liittyviä prosesseja.
– Käteisrahahuollon ulkoistaminen meille edistää yritysten rahaliikenteen lisäksi henkilöstön turvallisuutta sekä keskittymistä asiakaspalveluun ja muihin ydintehtäviinsä, toteaa Kuusisto.
Kuluttajille näkyvin osa Nokasin toimintaa on valtakunnallinen Nosto-käteisautomaattien verkosto. Nosto-automaatit varmistavat käteisen saatavuutta paikoilla, joissa se on tärkeää sekä kansalaisten että kauppojen, kauppakeskusten, kuntien ja muiden suurten yhteisöjen toiminnalle.
Euroopassa halutaan turvata fyysisen euron tulevaisuus
EU:ssa valmistellaan parhaillaan käyttöönotettavaksi ns. digitaalista euroa, joka olisi käteiseuron tapaan keskuspankkien liikkeelle laittamaa rahaa digitaalisessa muodossa. Aikaisintaan digieuroa voitaisiin laskea liikkeelle 2029.
EKP:stäkin on kuitenkin korostettu, ettei digitaalinen euro korvaa käteistä rahaa vaan täydentää sitä. EU:ssa valmisteltavalla asetuksella ollaankin varmistamassa, että fyysinen käteisraha pysyy jatkossakin saatavilla ja hyväksyttynä maksuvälineenä kaikkialla euroalueella. Eurojärjestelmän käteisstrategian tavoitteena on, että kansalaisilla säilyy jatkossakin mahdollisuus käyttää euroa valintansa mukaan myös fyysisessä muodossaan käteisenä.
Nokas tekee parhaansa, jotta käteisen kiertokulku jatkuu tulevaisuudessakin yritysten, kuluttajien ja yhteiskunnan kannalta sujuvana ja turvallisena. Myös kansalaisten on tärkeää muistaa, että vain käyttämällä käteistä säännöllisesti voidaan tukea käteisinfran tulevaisuutta ja käteisen säilymistä jatkossakin vaihtoehtoisena maksamisen ja varautumisen välineenä. Kaikilla on oikeus käteiseen!